Skip to content

Unngå at de ansatte underpresterer

 
Slik kan du forvalte mangfoldet i organisasjonen i 2024. Tiltak som gir høyere produktivitet og motivasjon på både kort og lang sikt. 

 

Er du satt opp for å vinne 2024?

Det er vanskelig å møte forretningsmål uten ansatte som utnytter sitt fulle potensiale. I 2024 vil det for mange bli ekstra viktig å ha god oversikt over organisasjonens ressurser, og en god plan for hvordan disse skal forvaltes gjennom året. Kjenner du for eksempel ledernes evne til å mobilisere sine medarbeidere effektivt, eller til å følge opp sine ansatte på en god måte? Har du oversikt over utnyttelsen av organisasjonens menneskelige ressurser? Eller over motivasjon, de ansattes flytsoner, preferanser og ferdigheter?   

Mangfoldet på norske arbeidsplasser vokser. Vi har for eksempel flere generasjoner på arbeid enn før, og vi har større mangfold i etnisitet. Enkelte arbeidsplasser har også et større mangfold i språk. Uansett type mangfold - en mangfoldig arbeidsstokk er veldig verdifullt. 

Skal selskapet få mest mulig ut av sine medarbeidere og deres mangfold, er det til gjengjeld ofte nødvendig med en plan for hvordan ledere skal mobilisere ressursene og følge opp sine ansatte. 

Hvis du mangler oversikt over ressursutnyttelsen, er det sannsynlig at du ikke får nok ut av enkelte medarbeidere, og at andre samtidig har for stor belastning. Begge deler forringer motivasjon og produktivitet. 

Å identifisere ressurslekkasjer trenger ikke være så vanskelig. Og med hjelp av teknologi er det også enkelt å se hvordan lekkasjene kan tettes. 

 

Trenger du bedre oversikt på vei inn i 2024?

Hos oss møter du medarbeidere med høy kompetanse innen strategi, HR, prosessforbedring og kompetanseutvikling. Sammen med gode kartleggings- og analysemetoder kan vi bistå med å danne full oversikt over nåsituasjonen og hva som kreves for å forvalte medarbeidere mer effektivt, tette kompetansegap og unngå ressurslekkasjer. Terskelen for å snakke med oss er lav. Ta kontakt hvis du ønsker at vi deler våre betraktninger med deg.

Ta kontakt

Skap mer verdi i 2024 med unge medarbeidere

De som lykkes med å forvalte generasjonsgapet på arbeidsplassen på en god måte, møter fremtiden med et enormt konkurransefortrinn.

60 prosent av norske bedrifter rapporterer at de sliter med å tiltrekke seg rett kompetanse (NHO, 2023). Den gode nyheten er at det samtidig står en rekke unge mennesker med særdeles høy kompetanse og lang utdanning på trappene til arbeidslivet hvert eneste år. Med riktig ledelse kan disse bli viktige ressurser i 2024, og langt inn i fremtiden.

Flere og flere organisasjoner ser at dette virker, og gjennom blant annet Trainee Innlandet har vi de siste årene opplevd en tredobling i etterspørsel etter traineer. 

AC tilbyr effektive metoder for å kartlegge og tilrettelegge for at virksomheten tiltrekker seg og forvalter medarbeidere effektivt. Gjennom flere år har vi jobbet med tilrettelegging for traineer og traineeprogrammer i store og små virksomheter. 

Rekruttering

AC kan bistå med hele prosessen, fra annonsering, til rekruttering og onboarding. Gjennom mangeårige arbeid med traineer kjenner vi kandidatmarkedet og trendene godt. 

Lederveiledning

For at nyansatte skal gjøre det bra, må de ha det bra. Vi gir leder verktøy, innsikt og veiledning til hvordan lykkes i sitt lederskap, og tilrettelegge for at unge medarbeidere skaper verdi og opplever mestring fra første arbeidsdag.

 

InFlow24 er et banebrytende verktøy som gjør det enklere å kartlegge medarbeidernes motivasjon, potensiale og kapasitet. Verktøyet identifiserer hva som finnes av ressurser og lekkasjer i en organisasjon, og hvordan man kan hente mer ut av sine ansatte bygge tilsvarende verktøy og prosesser for å lykkes med dette.


Employer Branding

All erfaring viser at de mest suksessfulle employer branding prosessene starter på et strategisk nivå. På lang sikt er balansen mellom det operative, taktiske og strategiske nivået helt avgjørende. Et employer brand styrkes når det er sammenheng mellom det som kommuniseres (skapt forventning) og det som faktisk skjer i organisasjonen (realitet). På samme måte kan et employer brand og selskapets troverdighet svekkes dersom det er brist mellom disse to. 

I AC skiller vi mellom tre sentrale deler av arbeidet med å bygge et employer brand: 
1.  Bygge en organisasjon som er attraktiv for medarbeidere og potensielle kandidater (strategisk og organisatorisk)
2.  Bygge en kommunikasjonsplattform og tilhørende markedsføringskonsepter som gjenspeiler organisasjonens fokus på medarbeidere (taktisk) 
3.  Utforme og iverksette kampanjer som synliggjør organisasjonen for potensielle medarbeidere (operativt)

"De selskapene som får til dette vil automatisk bli morgendagens vinnere, rett og slett fordi de sitter med morgendagens stjerner. Med riktig ledelse vil også den kortsiktige gevinsten være stor"

- Marius Kjerneth, traineeansvarlig i AC

Kopi-av-Design-uten-navn-1-768x644
_C1A5941-1

Tegn på at det er effekter å hente på å forvalte ressursene bedre

1. Forfalne tidsfrister

Når medarbeidere jobber langt utenfor sitt eget kompetansefelt, eller hvis arbeidsbelastningen er for stor, vil du etter hvert merke at tidsfrister ryker. Dette er et tidlig tegn på feil allokering av oppgaver og ansvar. Ofte handler dette om at ansatte får arbeidsoppgaver og ansvar som ikke henger sammen med deres ferdigheter eller preferanser.   

2. Fallende moral
Ansatte som er motiverte, som har riktig arbeidsmengde og riktige utfordringer opplever å være i en «flytsone», der de jobber effektivt og kan møte utfordringer på en god måte. På motsatt side, ansatte som ikke er i flytsonen vil etter hvert uttrykke misnøye. Mangel på fokus og entusiasme er eller ikke uvanlig når ansatte jobber utenfor flytsonen.  

3. Fallende marginer
Når virksomheten begynner å merke at forretningsmarginene faller bør alarmklokkene begynne å ringe. Dette er et sikkert tegn på at ressurslekkasjen er i full gang, og at tiden er «overmoden» for å danne seg en oversikt over hvordan ressursene forvaltes og utnyttes. Med riktig oversikt blir det enklere å identifisere hva som må til for å tette lekkasjene.  

Grep for å tette ressurslekkasjene 

For å beholde konkurransekraften i dagens klima, er du nødt til å få mest mulig ut av dine ansatte. På både kort og lang sikt, er den beste måten du kan gjøre det på, gjennom utvikling, mobilisering, ressursallokering og motivasjon: 

AC foto 4juli2545

 

  Forstå medarbeiderne
Nøkkelen ligger ofte i å forstå medarbeiderne, deres kompetanse, flytsoner og utviklingspotensial.  

  Ledere må lede "i relasjon"
Selve endringen bør initieres via lederne. Derfor er det ofte effektfullt å starte med å forberede mellomlederne på å se sine medarbeidere, og allokere arbeidsoppgaver og ansvar etter den enkeltes kapasitet og styrker. Vi har identifisert at det nå er viktigere enn noen gang å kunne lede i relasjon. Å lede i relasjon handler i stor grad om å ha oversikt over sine ansattes styrker og utviklingspotensial og se paralleller mellom selskapets strategiske mål og behovet for å få til læring, motivasjon, vekst og utvikling av ansatte.  

  Ta temperaturmålinger
Ta jevnlige målinger for å samle feedback og for å holde kontinuerlig oversikt over den enkeltes, og selskapets samlede motivasjon. Når de ansatte er i «flow», vil både motivasjonen, produktiviteten og engasjementet være på sitt beste.  

Er denne tematikken relevant for deg?

Vi sender deg gjerne statistikk, fagstoff og innsikt som kan gi deg inspirasjon og retning i det kommende året. Legg igjen noe informasjon om hva du ønsker, så mottar du e-post fra oss så når vi har nye nytt å dele.